Staffan Söderström

Moottoripyöräpoliisit ajavat joka säällä

Vanhempi konstaapeli Staffan Söderström työskentelee Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen liikennesektorilla. Hänen työtehtäviinsä kuuluu liikenteen valvontaa ja hälytystehtävien hoitamista, talvisin autolla ja kesäkaudella moottoripyörällä. Lisäksi Söderström toimii osan vuodesta moottoripyöräpoliisien kouluttajana.

Liikenteen valvontaa pyörän selästä

Moottoripyöräpoliisin työ on vaihtelevaa ja monipuolista liikenteen valvontaa. Työtä tehdään ympäri vuorokauden, mutta tien päällä pyritään olemaan erityisesti silloin, kun on paljon liikennettäkin. Talvisin liikennettä valvotaan autojen kanssa, mutta kevään tullessa Söderströmin työväline vaihtuu moottoripyörään.

”Moottoripyörä on poliisiautoon verrattuna huomattavasti parempi työväline tietyissä tilanteissa,” Söderström kertoo. ”Pyörällä pääsee tarvittaessa todella lujaakin, eikä esimerkiksi pakoon lähtevää motoristia useinkaan saada kiinni tavallisella poliisiautolla. Tällaisissa tilanteissa tarvitaan moottoripyöräpoliisia,” hän jatkaa.

Harrastuksesta ammattiin

Staffan Söderström on työskennellyt moottoripyöräpoliisina jo yli 10 vuotta. Hän hakeutui lukion ja armeijan jälkeen suoraan poliisikouluun, ja oli sisään päästessään kurssinsa nuorin, vasta 19-vuotias. Söderströmin moottoriurheiluharrastus vaikutti myös nuoren miehen uravalintaan.

”Moottoripyöräpoliisin työssä pääsen yhdistämään rakkaan harrastukseni työhön, mikä on hieno asia,” hän kertoo.

Poliisin perustutkinnon jälkeen moottoripyöräpoliisin peruskurssin suorittanut Söderström toimii nykyään myös moottoripyöräpoliisien kouluttajana Lopen Räyskälässä noin kolme kuukautta vuodesta.

”Kouluttajana toimiminen tuo myös mieluisaa vaihtelua työhön. Kun suurin osa vuodesta kuluu tien päällä liikenteenvalvonnassa, kouluttajan hommissa pääsee mukavasti irti normaaleista työkuvioista,” Söderström kertoo.

Hyvästä kunnosta apua

Moottoripyöräpoliisien asiakkaat ovat enimmäkseen aivan tavallisia kansalaisia. Söderström listaa myös moottoripyöräpoliisien tärkeimmiksi taidoiksi sosiaalisuuden ja kyvyn tulla toimeen kaikkien ihmisten kanssa. Tämä korostuu moottoripyöräpoliiseilla, sillä he tekevät töitä paljon yksin, eivät partiokaverin kanssa.
Myös fyysisen kunnon ylläpito on tärkeää moottoripyöräpoliisin työssä: jo koulutuksen pääsykokeissa testataan ajotaidon lisäksi fyysistä kuntoa.

”Ajaessa täytyy olla koko ajan skarppina ja usein työtä tehdään myös kuumissa olosuhteissa ja kovissa nopeuksissa. Omasta kunnostaan tulee huolehtia, muuten eläkeikään asti jaksaminen tässä työssä ei ole ollenkaan automaattista,” Söderström sanoo.